Cum verifici istoricul mașinii second-hand
La ce te uiți când cumperi o mașină veche – exterior, interior și testare; 5 pași prin care poți verifica istoricul mașinii; Cât costă verificările;
Primii pași ce trebuie făcuți după ce ai găsit mașina potrivită, în târg sau pe vreun site de anunțuri auto, sunt cei de verificare. Vizual, exterior, interior, testare la drum și nu în ultimul rând verificarea istoricului. S-o luăm pe rând.
În primul rând nu te duci noaptea în vreun garaj obscur ca să-ți alegi o mașină. Verificarea și testarea se fac la lumina zilei și cu mașina spălată. Pe mașinile curate se observă mai ușor imperfecțiunile, eventualele intervenții făcute de meșteri nepricepuți la caroserie etc. Dar nu te lăsa furat doar de faptul că e curată și ceruită, că nu doar machiajul face fața frumoasă, ci și o dantură sănătoasă de exemplu. Așadar, caută la dinți și mașina veche, mai ales că nu o primești gratis.
Verificarea exterioară a autoturismului
Ce se poate verifica la exterior:
- Anvelopele - Uzura lor trebuie să fie uniformă, iar marca și modelul să fie identice. O uzură neuniformă poate indica probleme cu articulațiile mașinii;
- Jantele - Urme de lovituri pe jantele roților, mai ales dacă sunt din aluminiu;
- Liniuțe – Urmărește liniile caroseriei – distanța care separă elementele de caroserie să fie egală. Dacă nu e egală înseamnă că mașina a avut avarii care au fost reparate. Meșterul nu reușește, cel mai adesea, să monteze tablele pe ea la fel ca robotul din fabric, și atunci asta se vede cu ochiul liber la spațiile dintre aripă și capotă sau arică și ușă etc. Verificarea se face de jur împrejurul mașinii;
- Vopseaua – Dacă se observă diferențe de nuanțe/luciu între două elemente ale caroseriei – iar înseamnă că acolo au fost făcute reparații și de regulă vopsitul nu mai ese fix ca ăla original. Poate fi o reprație minoră, dar poate a fost ceva mai grav. Trebuie verificat exterior și interior, pentru că vopseaua veche se vede pe marginile ușilor, în interior, unde nu s-a aplicat vopseaua nouă;
- Chederele – Dacă a fost revopsită rămân urme de vopsea pe chedere (la uși, portbagaj, capotă);
- Farurile – Trebuie să fie perfect integrate, aliniate simetric pe caroserie. Dacă au existat avarii și farurile au fost puse la loc, prinderile din plastic vor fi avariate sau chiar rupte;
- Lonjeroanele – Sunt elementele de siguranță ale caroseriei, făcute dintr-un metal dur care ajută mașina să nu se deformeze în caz de accident. De regulă ele nu prea pot fi reparate sau oricum sunt în locuri în care se ajunge greu;
- Scurgerile de lichide – Apar sub mașină și ar trebui verificate și cu motorul pornit și cu el oprit. Dacă motorul e curat (a fost spălat) nu se mai pot verifica scurgerile de ulei – deci atenție, dacă sub capotă e farmacie asta poate însemna fie că proprietarul e grijuliu cu mașina și o curăță, fie că ascunde ceva;
- Ușile - Se deschid bine și ușor, se încuie și din afară și din interior;
- Luminile - Verifică toate luminile și toate butoanele din interior;
- Rugina - Urmele de rugină apar de regulă la uși/balamale și sub tapiseria din portbagaj;
Verificarea interioară a mașinii
O mașină care are mai puțin de 50.000 km ar trebui să aibă un interior aproape ca o mașină nouă, fără urme de uzură la preșuri, pedale, volan sau schimbătorul de viteze, cu scaunele netocite, curate. Dacă nu e așa, iar proprietarul o ține una cu bătrânica din Germania care a ținut mașina în garaj, înseamnă că kilometrajul nu e ce afișează bordul și mai bine cauți alta. Așadar, atenție la:
- Scaune
- Volan
- Schimbătorul de viteze
- Pedalierul
- Fețele de uși din interior, în zona mânerelor și a butoanelor, în special în zona șoferului
- Starea plafonului
Tot la interior, verifică dacă reglajele scaunelor funcționează și ce spun martorii de bord când îi dai cheie. Ar mai fi unele detalii care să indice funcționarea motorului, care e până la urmă inima mașinii, dar acolo ai nevoie de un mecanic dacă nu te pricepi decât s-o șofezi. Așa că vezi cei 5 pași de verificare a istoricului de mai jos.
Testează mașina în mers
Ar trebui să faci un test și în oraș și în afară, ca să poți verifica cum se comportă mașina la diferite viteze:
- Schimbă toate treptele de viteză (în mers), cu atenție la cât de ușor intră în viteze și dacă scoate vreun sunet ciudat;
- Folosește volanul pe toată cursa acestuia în ambele direcții și frânează de la diverse viteze. Dacă volanul vibrează în timpul frânării la viteze mari, atunci discurile de frână ar trebui înlocuite;
- Frânează progresiv și brusc, vezi cum se comportă mașina în fiecare dintre cazuri – dacă trage într-o parte sunt probleme cu discurile;
Așadar ai verificat-o din ochi, ai pus și mâna, ai condus-o, acum vrei să dai cu banii. Nu te grăbi dacă nu ai bifat și acești cinci pași de verificare a istoricului unei mașini second hand:
- Verifică pe site-ul poliției dacă e furată;
- Dacă nu te pricepi la mașini, mergi la un service auto împreună cu vânzătorul, ca să-ți spună un specialist dacă e bună sau e de dat la rabla. O diagnoză costă de la 80 de lei în sus, depinde de service. Nu e mult dacă te scapă de o țeapă, nu?
- Verifică dacă seria de șasiu a mașinii (e sub capotă, dar uneori se vede și dacă te uiți la marginea parbrizului) corespunde cu cea din actele mașinii;
- Poți verifica dacă mașina a avut daune în ultimii cinci ani, consultând și baza de date a ASF și BAAR (Autoritatea de Supraveghere Financiară și Biroul Asigurătorilor de Autovehicule). Descarci o aplicație mobilă pe telefon în care introduci datele mașinii și primești gratuit certificatul de daunalitate care arată dacă mașina a avut daune în ultimii 5 ani sau nu;
- Pentru un plus de siguranță se poate verifica și istoricul de daune al mașinii pe site-ul RAR. Costă 35 de lei și se obține pe email, numai prin transmiterea seriei de șasiu. De la RAR se pot afla zonele în care mașina a avut avarii, cât a costat devizul de reparații, dacă a fost daună majoră sau dacă au fost afectate elementele de siguranță sau structura de rezistență ale mașinii. Dacă vrei să fii mai catolic decât papa îi poți cere proprietarului și un certificat de autentificare a vehiculului. Tot RAR îl dă și pe ăsta, costă în jur de 200 de RON și ceritifică dacă tot ce e pe mașină e autentic sau nu;
Cumpărarea unei mașini la mâna a doua presupune un pic de muncă detectivistică, dar merită. O iei mai ieftină și ai ocazia să nimerești o mașină bună cu care să-ți faci treaba mult timp. După ce ai verificat-o, gata, poți să arunci cu banii. Atenție și la actele necesare pentru înmatriculare.
Pe www.anuntul.ro găsești în orice moment câteva mii de autoturisme noi și second hand.
Autor: D.B.