Ce autovehicule poți conduce la 16 ani * Cât costă școala de șoferi și cât durează * Ce acte trebuie să conțină dosarul de examen * În ce constă examenul pentru permis auto la 16 ani
Dacă ești pasionat din copilărie de mașini sau motoare, să știi că poți „da de permis" încă de la 16 ani, dar pentru anumite categorii auto. Mai jos vei afla care sunt acestea și ce pași trebuie să urmezi pentru a te putea plimba legal în trafic la volanul sau... ghidonul unui vehicul.
Există trei categorii (nu mari și late, ci, mai degrabă, mici și înguste) de autovehicule pe care le poți conduce după ce ai împlinit 16 ani și după ce, evident, ai urmat cursurile unei școli de șoferi, ai susținut examenul de conducere și ai fost declarat „admis":
Cele mai cunoscute mașini pentru B1 care circulă pe drumurile de la noi sunt mărcile Aixam, Chatenet, Bellier, Microcar (franțuzești toate) sau Tazzari (marcă italieneasă de autovehicule electrice). Dacă maşinile sunt mici, prețurile lor (de noi) sunt destul de mari: de exemplu, prețul celui mai ieftin model de Aixam porneşte de la 10.890 de euro, iar un Tazzari Junior echipat standard costă aproape 14.000 de euro.
Poți achiziționa un astfel de autovehicul în care nu te ninge, nu te plouă la mâna a doua, ca să te coste ceva mai puțin, sau poți opta pentru o motocicletă potrivită vârstei de 16 ani, fie din...
Cele mai populare „motoare" pentru adolescenți sunt mărcile Aprilia (Tuono 125, RX 125 sau SXR 50), Yamaha (X-Max 125, R125), Kawasaki (ex. Z125, Ninja 125), Suzuki (ex. GSX-R 125 sau GSX-S 125) sau Honda (ex. MSX 125, CB125F). Prețurile acestora variază între 4.500 și 5.700 de euro.
Indiferent de vehiculul ales, cu el îți vei face mâna până vei ajunge să conduci un autoturism sau o motocicletă pentru oameni mari.
Acum, că am stabilit ce vehicule sunt potrivite pentru vârsta de 16 ani, hai să vedem și...
1. În primul rând, trebuie să ai vârsta minimă legală. Școala pentru categoriile AM, A1 și B1 poate începe de la vârsta de 15 ani și 9 luni (nu mai devreme), iar când împlinești 16 ani în cap, poți susține examenul pentru permis. Evident că, minor fiind, trebuie să ai acordul părinților sau al tutorelui legal. Apoi...
2. Te înscrii la o școală de șoferi care pregătește cursanți de vârsta ta. Pentru asta ai nevoie de cartea de identitate în original și copie, avizele psihologice și medicale, certificatul de cazier judiciar. Și de bani. Pe care îi poți cere de la părinți/bunici/unchi/mătuși sau îi poți produce singurel luându-ți un job potrivit vârstei tale.
Depinde. Depinde de localitate, de prestigiul școlii, de tipul și modelul autovehiculului pe care faci școala etc. În 2024, taxa de școlarizare pentru categoriile menționate mai sus costă între 2.000 si 3.000 de lei. Dar majoritatea școlilor oferă posibilitatea achitării în rate, iar unele oferă și sprijin la întocmirea dosarului pentru examen și alte facilități (de exemplu, nu mai dai banii pe manuale sau nu mai plătești taxa de închiriere a vehiculului în ziua examenului).
Sfatul nostru este ca tu și ai tăi să vă uitați mai degrabă la rata de promovare a școlii de șoferi decât la cost.
Important! Dacă optezi pentru „motor", vezi că mai ai nevoie și de echipament de protecție: cască de motor cu vizetă, mănuși speciale, geacă cu protecții sau armură, pantaloni (musai lungi și cu genunchere), cizme sau ghete moto care să-ți țină bine gleznele. La școală vei primi echipamentul de la ei în timpul orelor de condus și la examen, dar ulterior va trebui să ai unul al tău care să-ți vină bine, să fie rezistent la abraziune, apă și vânt şi să aibă inserţii din material reflectorizant. Echipamentul moto poate fi mai ieftin sau mai scump, depinde de material, brand, finisaje etc. Important e să fie. Chiar dacă legea te obligă să porţi doar cască, nu cumva să te gândești că restul pieselor nu contează. N-ai vrea să știi ce înseamnă pentru pielea sau oasele tale o trântă luată pe asfalt cu 40 km/h fără protecție.
După ce te-ai înscris la școală...
3. Urmezi toate cursurile. Cu sfințenie! Nu chiuli de la nicio oră de legislație și de la niciuna de condus în trafic și în poligon, pentru că e în dezvantajul tău.
* Dacă tu și instructorul considerați că mai e nevoie să faci niște ore suplimentare înainte de a susține examenul (sau chiar și după aceea), fă-le! Ce dacă mai dai 100-200 de lei în plus? Siguranța ta e de neprețuit până la urmă. După ce ai finalizat cursurile...
4. Îți pregătești dosarul pentru examenul de permis.
Gata dosarul? Acum poți să...
5. Dai examenul. Ținem pumnii!
Mai întâi susţii proba teoretică (sala), apoi pe cea practică (traseul). Acestea se dau în zile diferite.
Proba teoretică (sala)
Pentru „sală" se utilizează aplicaţia informatică realizată şi gestionată de către Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculare a Vehiculelor (D.R.P.C.I.V.). Pont: îți poți testa cunoștințele chiar înainte de examen descărcând gratuit aplicația pentru mobil DRPCIV Chestionare Auto sau accesând de pe caculator/laptop linkul drpciv.ro/dlexam.
Testul este generat automat de calculator, iar la fiecare întrebare sunt 3 variante de răspuns. Întrebările pot avea unu, două sau trei răspunsuri corecte. Poți răspunde la întrebări în ordinea apariţiei lor pe ecran sau poți amâna un răspuns la care nu ești sigur și să revii pe urmă asupra lui.
În timpul examenului oficial nu ai voie cu copiuțe și nici să șușotești cu ceilalți candidați.
Ca să fii declarat admis la proba teoretică:
- pentru categoriile AM, A1, trebuie să răspunzi corect la cel puţin 17 întrebări din 20. Timpul de soluţionare este de 20 minute;
- pentru categoria B1, trebuie să răspunzi corect la cel puţin 22 de întrebări din 26. Timpul de soluţionare este de 30 de minute. Atenție! La 5 răspunsuri greșite, examenul se oprește automat și ești declarat respins.
Proba practică (traseul)
Se susține pe autovehiculele din categoria pentru care ai solicitat obținerea permisului de conducere. Astfel, dai examenul:
În poligon trebuie să faci câteva manevre: plecarea de pe loc cu motocicleta împinsă, pe o distanță de 5 metri, apoi plecarea călare pe ea, mersul printre jaloane și opturi între patru jaloane, mersul în linie dreaptă cu brațul stâng ridicat orizontal, accelerarea și schimbarea de viteze, ocolirea de obstacole și frânarea. Dacă-ți ies toate cum trebuie și ești la examenul pentru A1, mergi mai departe la proba de traseu pe stradă în aceeași zi.
Traseul în trafic (la categoriile A1, B1) se stabileşte de către poliţistul de la Rutieră şi poate fi altul decât cel pe care te-a plimbat instructorul la orele de condus.
La proba pentru categoria B1, examinatorul va sta în dreapta ta și te va pune să efectuezi diverse manevre în trafic. Pentru că ești încă minor, vei fi examinat în prezenţa unui martor care poate fi unul dintre părinţii tăi, tutorele sau persoana care te are în grijă.
La susţinerea probei pentru A1, vei conduce motocicleta însoţit, pe acelaşi autovehicul, de un instructor din cadrul şcolii de conducători auto. Practic îți „suflă instructorul în ceafă" (dar pentru siguranța ta), iar în cască îți va da comenzi polițistul din mașina care te urmează pe traseu.
Proba practică durează minimum 25 de minute, iar în acest timp examinatorul verifică dacă știi să utilizezi comenzile autovehiculului, dacă șofezi prudent în raport cu starea drumului, condiţiile meteo, acţiunile celorlalte vehicule şi ale celorlalţi participanţi la trafic (copii, pietoni, biciclişti etc.), dacă acorzi prioritate, dacă păstrezi distanța corespunzătoare față de ceilalți participanți la trafic, dacă respecți limita de viteză și indicatoarele, respectiv semafoarele, dacă frânezi din timp, dacă semnalizezi atunci când schimbi direcția de mers, dacă ai viteză de reacție, anticipezi și te descurci cum trebuie în situații periculoase cu risc crecut de accident etc.
În caz că ai fost declarat admis, mai rămâne să...
6. Îți ridici permisul auto. Ai nevoie de actul de identitate și de chitanța care dovedește că ai achitat taxa de permis de 89 de lei. Te prezinți cu documentele la Direcția Permise din orașul în care ai dat examenul și, în cel mult 24 de ore, vei fi șofer cu patalama.
Dacă ai primit calificativul „respins", nu-i bai: te poți reprograma pentru a susţine o nouă probă după o perioadă de cel puţin 15 zile, după ce achiți taxa de examinare și după ce prezinți dovada că ai mai făcut măcar 6 ore suplimentare de practică.
Până atunci poți conduce un vehicul pentru care nu e nevoie de permis: bicicletă electrică, motociclu, trotinetă electrică, moped sau vehicul electric ori cu ardere internă care nu depășeste viteza de 25 km/h și are un motor mai mic de 49 cmc. „Cât are drujba lu' tataie", cum ar spune experimentații, dar bun și ăla.