De ce și când e necesară scrisoarea de recomandare? * De la cine și cum o obții? * Cum se scrie o scrisoare de recomandare?
Pentru că de ani buni nu se mai completează cărțile de muncă în care era trecut istoricul profesional al fiecăruia dintre noi, mulți angajatori pun accent pe scrisoarea de recomandare. Își iau astfel măsuri de precauție înainte să accepte în echipă pe cineva care nu este chiar așa experimentat cum s-a lăudat în CV. Deci dacă ești în căutarea unui nou loc de muncă, o scrisoare de recomandare reprezintă un atu, deoarece aceasta-ți oferă un plus de credibilitate la angajare.
„Când candidezi pentru un post într-o instituție publică, scrisoarea de recomandare trebuie să facă obligatoriu parte din portofoliul tău dimpreună cu CV-ul, scrisoarea de intenție, copii după diplome și certificări.
La privat, unii angajatorii obișnuiesc să-ți ceară o scrisoare de recomandare fie în anunțul de recrutare, fie după interviu sau după ce dai o probă de lucru", spune Gabriel Chicioreanu, consilier în carieră.
„Cum încrederea în candidatul de azi - posibilul angajat de mâine este un factor extrem de important în procesul de recrutare, mai ales în domenii precum cel educațional, financiar, medical, tech etc., multe companii (cele de top în special) nu se limitează la a cere scrisori de recomandare de la foștii angajatori, ci apelează la servicii de background screening sau background check realizate de firme specializate cu ajutorul cărora se verifică dacă un candidat a… înflorit ceva în CV.
Procesul acesta de verificare durează câteva săptămâni, până se confirmă că totul e în regulă, și abia apoi se semnează contractul de muncă", completează specialistul.
Conform art. 29, alin. 4 din Codul muncii „angajatorul poate cere informații în legătură cu persoana care solicită angajarea de la foștii săi angajatori, dar numai cu privire la activitățile îndeplinite și la durata angajării și numai cu încunoștințarea prealabilă a celui în cauză", așa că verificarea se face numai cu acordul scris al candidatului.
Dacă CV-ul și scrisoarea de intenție le poți scrie singur, pentru scrisoarea de recomandare e nevoie de o persoană profesionistă care să-ți ofere feedback despre munca ta și să poată vorbi despre performanţele pe care le-ai avut la job. Cel mai potrivit în acest caz ar fi chiar fostul șef, sub a cărui aripă ai fost.
Dacă șeful n-are timp, nu prea e în toane bune sau, pur și simplu, nu vrea să-ți facă o scrisoare de recomandare (nici nu există o lege care să-l oblige până la urmă), îți recomandăm să apelezi la altcineva. Poți cere, de exemplu, ajutorul:
- celor de la Resurse Umane;
- unui coleg de serviciu (acesta trebuie să fi lucrat cu tine în același departament pentru a putea oferi informații exacte despre munca ta) sau, și mai bine...
- unui client sau colaborator care a fost mulțumit de munca ta (recomandarea din partea acestora poate cântări chiar mai mult decât cea din partea șefului sau colegilor).
Să știi că scrisoarea de recomandare nu trebuie să fie neapărat de la locul de muncă anterior. O poți obține și de la alți angajatori din trecut care pot declara că ai colaborat cu ei pe o anumită perioadă și ai avut rezultate bune și un comportament OK. De asemenea, te ajută și una obținută la finalul unui stagiu de practică sau al unei acțiuni de voluntariat.
În cazul în care dorești să te angajezi, dar ești proaspăt absolvent de liceu sau student și-ți lipsește experiența profesională (carevasăzică nu există un fost angajator care poate pune o vorbă bună pentru tine), poți solicita o scrisoare de recomandare de la un fost profesor, diriginte sau îndrumător de an. Acesta nu va trece în document notele pe care le-ai avut la școală sau la facultate, ci abilitățile pe care le-ai dobândit în timpul studiilor, disciplinele la care te-ai făcut remarcat (și au legatură cu postul țintit) și felul în care te-ai comportat cu profesorii și colegii.
Sfat: Evită să soliciți recomandări de la prieteni sau neamuri, pentru că aceștia vor fi cu siguranță subiectivi. Gabriel Chicioreanu spune că o scrisoare de recomandare trebuie să reflecte realitatea înainte de toate, iar una... perfectă nu va părea niciodată credibilă.
„Cu îndrăzneală!", transmite consilierul în carieră. Nu trebuie să ai emoții, mai ales că șeful, cei de Resurse Umane, profesorii nu sunt niște străini și, cel mai probabil, vor fi încântați să te ajute.
Dacă mai ții legătura cu fostul angajator și ați încheiat relațiile de muncă amiabil, fără trântit de uși, abordează-l personal și roagă-l să-ți compună această scrisoare. Dacă nu ai mai vorbit de mult cu el, scrie-i un e-mail în care să-i explici de ce ai nevoie de recomandare, dar și de ce vrei să o primești tocmai de la el. Un pic de măgulire e binevenită: transmite-i cât de mult ți-a plăcut să lucrați împreună, că i-ai apreciat mereu părerea și ce ai învățat de el etc.
Iată cum ar putea să arate o solicitare adresată fostului șef:
„Stimate Domn/ Stimată Doamnă/ Prof.
În această lună îmi propun să aplic pentru funcția........ în cadrul companiei...... Fiindcă am lucrat sub supravegherea dumneavoastră....... ani și, datorită pregătirii pe care mi-ați oferit-o, vă consider una dintre cele mai bune referințe care să garanteze pentru abilitățile mele profesionale.
Așadar, v-aș fi recunoscător dacă ați putea să îmi scrieți o scrisoare de recomandare. Am rugămintea să menționați proiectele la care am lucrat împreună și rezultatele pe care le-am obținut. Aș aprecia mult ajutorul și sunt convins/ă că recomandarea dumneavoastră mă va ajuta să obțin postul dorit.
Termenul limită pentru trimiterea scrisorii este......
Vă rog să mă anunțați cât mai curând posibil dacă puteți scrie o astfel de scrisoare pentru mine.
Vă mulțumesc mult pentru ajutor.
Cu stimă,
........."
Solicitarea trebuie trimisă din vreme, cu una-două săptămâni înainte să ai nevoie de scrisoarea de recomandare. Astfel te asiguri că persoana care o compune are suficient timp s-o pregătească și s-o scrie corect.
Pont: arată-i și anunțul de angajare pentru noul job, CV-ul tău actualizat și scrisoarea ta de intenție, ca să-l ajuți să compună un text potrivit pentru postul respectiv.
E plin Internetul de modele-standard de scrisori de recomandare, însă Gabriel Chicioreanu recomandă una personalizată în locul uneia pline de clișee luată cu copy-paste de undeva. Documentul nu ar trebui să depășească o pagină A4 (4-5 paragrafe scurte), iar structura ar trebui să fie aceasta:
Formula de adresare: „Către.....”, „Stimate Domn/Stimată Doamnă.....”;
Introducerea: aici se menționează numele firmei la care ai lucrat, funcția pe care ai avut-o, legătura profesională dintre cel care te recomandă și tine. Ex.:
„Domnul/Doamna……… a fost angajatul companiei.......... în perioada……………, ocupând în ultimii…... ani poziția de………… în cadrul departamentului………………"
Motivația: asta este cea mai cuprinzătoare parte a scrisorii de recomandare în care trebuie să apară o scurtă descriere a ta făcută de autor (cu accent pe punctele forte), a responsabilităților pe care le-ai avut, exemple de realizări. Ex.:
„Domnul/Doamna………… a fost un manager profesionist, cu spirit de echipă și aptitudini bune de comunicare în relațiile cu colegii și subordonații săi și a avut o dorință continuă de dezvoltare. Dintre proiectele/realizările/sale importante menționez:........... (ex. a înființat o serie de conturi noi business-to-business și business-to-client).
De asemenea, Domnul/Doamna........ se remarcă prin orientarea către rezultate, disciplină la locul de muncă, loialitate."
Concluzia: un scurt rezumat al conținutului scrisorii și o reluare a ideii că ești persoana potrivită pentru jobul pe care-l dorești și că ar trebui să fii angajat în acea firmă;
Formula de încheiere: „Cu respect.........”;
Data în care a fost redactată scrisoarea și neapărat semnătura autorului (numele complet și funcția deținută de acesta), iar dacă scrisoarea nu are antet, autorul trebuie să-și treacă și datele de contact: numărul de telefon, adresa de e-mail. Pentru că dacă ai crezut că nu verifică nimeni scrisorile de recomandare, ai crezut greșit. Atât informațiile, cât și sursele lor sunt controlate telefonic sau prin e-mail de către recrutori.
După ce ai primit scrisoarea de recomandare, trimite-i un e-mail de mulțumire persoanei care ți-a scris-o și informeaz-o despre noul tău post imediat ce-l obții. Și țineți legătura, pentru că sigur va pune o vorbă bună pentru tine și în viitor când - cine știe? - poate îți vei mai schimba jobul de câteva ori.