*Acte necesare pentru vânzarea unei proprietăți *Atenție dacă proprietarul e căsătorit, dar pe contract figurează singur *Taxe notariale și impozite 2024 *La ce să fiți atenți când cumpărați o casă monument istoric *Cum se vinde un teren agricol
Fie că ați dat un anunț de vânzare pe www.anuntul.ro și ați avut deja câteva vizionări, fie că aveți ceva bani de investit și vreți să cumpărați anul ăsta apartamentul, casa sau terenul ăla pe care l-ați tot măsurat în ultima vreme, e bine să știți dinainte ce acte vă sunt necesare, ce taxe veți plăti și pașii birocratici pe care trebuie să-i faceți până la schimbul de proprietate.
În primul rând trebuie să știți că pe lângă prețul cerut de vânzător veți avea de achitat și alte taxe și impozite. Iar vânzătorii au de plătit și ei impozit pe sumele încasate. De exemplu, începând din 2023 statul a decis să impoziteze orice sumă provenită din vânzarea unei proprietăți - până atunci existau niște scutiri pentru sumele care nu depășeau 450.000 de lei. Procentul de impozitare diferă în funcție de vechimea proprietății în posesia celui care o vinde: doar 1% pentru cei care au avut-o mai mult de 3 ani și 3% pentru cei care au deținut prorietatea mai puțin de 3 ani.
ATENȚIE! În actul de vânzare se va menționa numai prețul real al tranzacției. Declararea unui preț fictiv sau derizoriu este un motiv de anulare a actului conform art. 1665 Cod Civil.
Prima condiție ce trebuie bifată obligatoriu este ca vânzarea-cumpărarea să se facă la un notar. Este o obligație legală, dar și o măsură de precauție pentru a evita eventualele probleme ulterioare. În România încă se mai practică așa numitele „chitanțe de mână”, înțelegeri populare făcute mai ales în acele cazuri în care proprietarii nu au toate actele necesare. Ele ascund o situație gri, în care cumpărătorul mizează pe buna credință a vânzătorului și pe posibilitatea de a „aranja” actele ulterior, „în caz de ceva”.
Astfel de situații se complică întotdeauna mai mult decât s-ar putea crede și repararea lor costă mai mult decât taxele notariale și impozitele pe proprietate, pe care cineva a vrut să le ocolească. După pandemie s-au deschis noi metode de lucru, există înlesniri, cum ar fi transmiterea actelor prin email, încât adresarea către un birou notarial nu mai este deloc greoaie și nu implică atât de mult timp și drumuri cum s-ar crede, explică notarul Marius Pavelescu, din București.
Concret, pentru vânzarea-cumpărarea unei proprietăți, în general orice birou notarial va primi actele prin email, va întocmi contractul de vânzare-cumpărare și va face o programare pentru semnarea actelor, astfel încât vânzătorul și cumpărătorul să nu facă decât un singur drum la notar pentru asta.
O altă practică des întâlnită mai ales la vânzarea-cumpărarea de terenuri extravilane este perfectarea unui antecontract sau o promisiune bilaterală de vânzare-cumpărare, care necesită de asemenea o singură vizită la notar a ambilor parteneri, urmând ca restul formalităților să fie făcute de cumpărătorul care devine astfel și împuternicitul vânzătorului. Această modalitate este preferată și chiar utilizată des, deoarece legal vânzarea de terenuri extravilane și/sau agricole necesită mai multă birocrație decât o vânzare a unui teren intravilan sau a unei case, adică e nevoie și de o procedură de notificare/afișare prealabilă la primărie, pentru minimum 30 de zile. În această perioadă se presupune că se aduce la cunoștința publicului faptul că respectivul teren se vinde, deci oricine își poate manifesta interesul să îl cumpere, iar vânzătorul să obțină astfel cel mai bun preț.
În practică, însă, atunci când vânzătorul are deja un cumpărător și se înțelege cu el, etapele legale sunt arse mai repede, cei doi merg la notar și semnează o promisiune de vânzare-cumpărare, de cele mai multe ori cumpărătorul achită integral prețul și este împuternicit de vânzător să-l reprezinte ulterior în fața notarului și la semnarea contractului de vânzare-cumpărare (adică după ce trec acele zile obligatorii de afișare la primărie) care devine practic doar o formalitate. Este o modalitate preferată atunci când proprietarii sunt de exemplu mai mulți sau sunt foarte în vârstă, greu de deplasat în localitatea unde se face tranzacția (adică la notarul din județul în care se află proprietatea) și astfel vânzătorul intră mai rapid în posesia banilor, cu mai puține drumuri și birocrație.
Atenție - în cazul în care unul dintre partenerii de tranzacție este cetățean străin, acesta are nevoie de Număr de Identificare Fiscală (NIF) de la ANAF. Vedeți aici cum se obține.
Orice tranzacție imobiliară e taxată atât de notarul care o intermediază și legalizează cât și de stat, prin impozitare. Concret, taxele notariale plus taxa de intabulare pe numele noului proprietar sunt plătite de cumpărător, iar impozitul și taxa de extras informativ de carte funciară sunt achitate de vânzător. Toate aceste taxe sunt calculate în funcție de valoarea tranzacției (un procent stabilit de stat), dar și de taxele notariale percepute de fiecare birou în parte. Notarul Marius Pavelescu accentuează că nu toți banii achitați la tranzacție rămân în conturile notarului, ci doar onorariul acestuia, restul banilor sunt virați mai departe la bugetul de stat sau în conturile oficiilor de cadastru.
Exemplu de calcul valabil în 2024*:
Pentru vânzarea unei garsoniere de 50.000 de euro, între două persoane fizice:
Cumpărătorul plătește: | |
Onorariul notarial de vânzare | 3.857 Lei (TVA inclus) |
Taxă ANCPI de intabulare | 373 Lei |
Vânzătorul plătește: | |
Extras de carte funciară | 40 Lei |
Impozit către stat | 2.485 Lei |
Aceste sume sunt minime la nivel național, dar ele diferă de la o zonă la alta și pot fi mai mari dacă biroul notarial la care se face tranzacția percepe taxe mai mari. Orientativ, vă puteți calcula singuri taxele notariale accesând acest calculator, dar ideal este să întrebați notarul la care vreți să apelați înainte de a depune actele.
* În acest exemplu s-a luat în calcul impozitul de 1% din valoarea tranzacției și vânzarea-cumpărarea fără credit. În cazul creditului Noua casă, de exemplu, onorariul notarial este mai mic, iar în cazul creditului ipotecar cumpărătorul va trebui să achite și taxele de intabulare a ipotecii.
Notarul avertizează că sunt anumite aspecte în orice tranzacție care scapă inclusiv notarului bine intenționat, și pe care e bine ca orice cumpărător să le verifice temeinic înainte. Va fi astfel scutit ulterior de alte cheltuieli sau bătăi de cap:
Acum că știți ce trebuie să conțină dosarul (cu sau fără șină) al vânzării-cumpărării unei proprietăți, puteți să accesați secțiunea de anunțuri imobiliare de pe Anuntul Telefonic și să dați drumul la treabă. Spor la vânzare - cumpărare!