Anunțul Telefonic în vremea pandemiei: anunțuri video, tranzacții în așteptare, CV-uri și interviuri online, videochat-istele oferă traininguri gratuite de biznis virtual
Au cobit atâta, în ultimul an, că vine criza, vine criza, și când a venit de adevăratelea i-a luat prin surprindere. Pentru că spre deosebire de aia din 2008, la care ne raportăm toți pentru că avem memorie scurtă, asta de acum e ceva ce nu aștepta nimeni. Una e să pierzi bani și alta e să-ți pierzi, Doamne ferește, viața.
Clienții noștri agenți imobiliari sunt în cumpănă. Ei ar vinde, dar tranzacțiile sunt blocate din varii motive. Cel puțin în prima săptămână de „distanțare socială”, la care ne-a obligat Coronavirusul, avem serviciile notariale și cadastrale suspendate, iar activitatea de creditare la bănci a luat și ea o pauză.
O clientă care are mai multe apartamente de închiriat în regim hotelier tocmai încheiase renovarea la unul dintre ele și îl pusese pe Anunțul Telefonic spre închiriere. A primit multe telefoane, de la români întorși forțat acasă de prin diaspora, dar a dat înapoi, speriată de carantină. Așa că deocamdată stă cu apartamentul gol și cu investiția încă nerecuperată.
Alții, dimpotrivă, specifică apăsat în anunțuri că apartamentele sunt proaspăt renovate sau chiar noi și deci nu există risc de contaminare dacă le cumperi sau închiriezi.
Clienții care au ansambluri noi de locuințe ar face orice ca să le vândă. Unii s-au gândit să înlocuiască vizionările clasice cu video-uri de prezentare, cu filmări 360 de grade așa încât clientul să se plimbe cu cursorul prin viitoarea lui casă. Dar, oricâtă interacțiune online ai avea, etapa perfectării tranzacției nu se poate face încă virtual. Așa că, unii agenți au venit cu anunțuri atractive de genul: Tu vii cu dezinfectantul și noi îți arătăm casa. E suficient de mare încât să păstrăm distanța între noi la vizionare.
O idee bună, pentru cine o fi mai prins dezinfectant pe la supermarket.
Pe Anunțul Telefonic poți să faci de multă vreme totul online, așa că am putea spune că pandemia nu ne-a luat așa pe nepregătite. Poți să postezi anunțuri cu fotografii (e recomandat chiar), filme de prezentare, să plătești online, să discuți prin chat cu vânzătorul/cumpărătorul, să postezi CV-ul pe care să-l vadă doar angajatorul, să cauți pe hartă casa din anunț și să vezi, grație Google street view, cum arată vecinătatea, cartierul.
Cu toate astea, însă, suntem conștienți că mulți dintre clienții noștri nu sunt cuceriți de metodele astea. De aia preferă încă clasicul ziar. Sunt de exemplu numeroasele persoane fizice care își vând sau închiriază casele și care, cel puțin în perioada asta, sunt bulversate din două motive. Vecina mea din Titan, despre care v-am mai povestit că tot caută să-și vândă în câștig apartamentul cumpărat în 2007, dă acum înapoi de la vânzare, speriată și de grija virusului, dar și de o nouă criză:
Ce să fac, domnule Nunțu, mi-e teamă să mă întâlnesc cu străini, la vârsta mea zice că sunt în grupa de risc și ar fi bine să stau acasă. Iar după virusul ăsta cică vine criza economică și mai bine rămân cu casa decât cu banii care se vor devaloriza, nu?
Vecina mea e la curent cu tot ce se spune prin media și cu cât află mai mult, cu atât devine mai indecisă. A găsit, însă, pe Anunțul Telefonic o modalitate ideală să se și izoleze, dar să fie și aprovizionată. Unii furnizori de alimente sau produse își fac reclamă asigurând că livrează totul cu mașini sterilizate în prealabil cu lămpi biocide, iar plata se face, firește, online.
Secțiunea de locuri de muncă rămâne foarte accesată de ambele tabere, atât online cât și offline. Angajatori de top, cum sunt supermarketurile, caută în continuare personal, dar nu numai ei. Virusul ne sperie pe toți, dar nu toți ne permitem luxul de a munci de acasă sau de a nu munci deloc.
Singura categorie de anunțuri care rămâne egală cu ea însăși este cea destul de colorată și vie – chiar dacă virtuală – a videochat-ului. Fetele care lucrează din spatele ecranelor își păstrează spiritul jovial și optimismul, promițând chiar întâlniri reale, dar după ce trece Coronavirusul. Una dintre ele îmi spunea deunăzi că s-ar oferi să facă un training gratuit cu agenții imobiliari, online firește, ca să le arate cum pot face în continuare biznis fără să-și întâlnească clienții. M-am amuzat gândindu-mă la un vechi colaborator de-al nostru, agent imobiliar, urmând sfaturile fetei din Vitan...
De când am mutat și noi toată activitatea redacției online, de la fiecare de acasă, sunt plăcut surprins să văd că omenirea se repliază neașteptat de rapid în spatele tastaturilor. De unde până acum ajunsesem să demonizăm Internetul, cu ale lui efecte adverse, constatăm că online-ul ne salvează în cel mai critic moment al vieții noastre.
Desigur, simțim și noi o scădere a numărului de anunțuri, e o perioadă de dezorientare, o să vedem la finele lunii, când vă vom prezenta statisticile pe martie, cum s-a comportat piața în prima lună de Coronavirus.
Rămâne de văzut apoi unde ne va duce izolarea asta și munca de acasă. E clar că viața de după Coronavirus nu va mai fi la fel. E o matematică elementară: distanțare socială = protecție contra virus = scăderea consumului = criză economică = recesiune.
Agențiile imobiliare ar trebui să se pregătească, poate, pentru o scădere a cererii de spații de birouri, dacă angajatorii vor constata că e mai ieftin să-și exploateze forța de muncă online. Știu de la colaboratorii noștri că închirierea de spații de birouri era o mină de aur în București. Proprietarii de case ar trebui să se aștepte și ei la o scădere a valorii proprietăților lor, iar cumpărătorii să se pregătească psihic pentru o devalorizare a economiilor lor.
E important ca toți să ne pregătim pentru ceea ce va urma după ce scăpăm teferi din pandemie. Ar fi minunat ca valul de acțiuni umanitare, generoase, care mătură lumea acum și o surprinde prin altruism, să se păstreze și atunci când ne vom întoarce la locurile noastre. Și, cine știe, poate că după ce ne vom fi vindecat vom descoperi că putem face și aici, acasă, lucrurile pentru care în deceniile din urmă am plecat în lume ca să le facem pe bani mai mulți.
Știu, e un optimism nejustificat din partea mea, dar ce credeți că ne-a ținut în piață pe noi cei de la Anunțul Telefonic în ăștia 30 de ani de existență, pe care, cu ajutorul vostru sperăm să-i sărbătorim cu bine în lunile ce vor urma.
Vă așteptăm oricând pe la noi. Pe site deocamdată.
Domnul A.Nunțu - Negustor cinstit, vinde, cumpără, intermediază, de aproape 30 de ani. A prins și vremurile când cele mai vii anunțuri din ziar erau la rubrica „decese” din România liberă. Așa că apreciază cum se cuvine azi diversitatea unui ziar făcut din dorințele și nevoile câtorva milioane de oameni liberi. Domnul A. Nunțu a văzut și auzit multe, și nu vrea să le țină pentru el. Îl veți mai citi pe aici.