Romad Trust - Carosari Frigorifice Bucuresti
Cum functioneaza instalatia A/C
Functionarea instalatiilor de aer conditionat pentru vehicule
- Instalatiile de AC pentru vehicule sunt concepute pentru a indeplini doua functii de baza: racirea habitaclului la o temperatura inferioara mediului exterior si deumidificarea aerului din habitaclu.
- Pentru a indeplini aceste functii, instalatia de aer conditionat trebuie sa contracareze efectele caldurii nedorite si umiditatea relativa din masina.
Caldura nedorita
- Caldura poate intra in habitaclu prin radiatie
- Caldura radiata de soare intra prin acoperis, ferestre si elementele caroseriei
- Caldura radiata de catre asfalt incalzeste masina prin podea
- Pasagerii incalzesc habitaclul prin caldura degajata de corp sau prin conductivitate
- Caldura degajata de motor intra in habitaclu prin bord
- Caldura degajata de sistemul de evacuare intra in habitaclu prin podea
Umiditatea relativa a aerului
Umiditatea relativa a aerului este foarte importanta pentru comfortul soferului si al pasagerilor. Nivelul ideal de umiditate este de 60%, pentru ca la acest nivel aerul poate absorbi transpiratia. Rolul aerului conditionat este de a mentine un nivel comfortabil de umiditate.
Evaporarea
Evaporarea este procesul prin care un lichid este transformat in vapori. Daca apa fierbe se evapora si se transforma in abur, iar vaporii produsi absorb caldura. Daca incalzirea continua, temperatura apei nu va creste, se va mari in schimb viteza cu care apa se evapora.
Condensarea
Condensarea este procesul prin care vaporii sunt raciti si devin lichid. Daca, spre exemplu, vaporii rezultati prin fierberea apei sunt raciti, ei se vor lichefia, devenind apa.
Evaporarea si condensarea refrigerantului
Apa nu este potrivita pentru sistemele de aer conditionat, deoarece temperatura de fierbere este prea mare. Chiar si la presiuni foarte scazute, efectul obtinut prin evaporare nu poate fi folosit pentru racire. Din acest motiv se folosesc refrigeranti speciali. Acestia se evapora la temperaturi foarte scazute (R134a fierbe la –27°C, la presiune atmosferica normala. Temperatura de evaporare variaza in functie de presiune.
Circulatia refrigerantului
Caldura din habitaclu, absorbita in timpul evaporarii, trebuie dispersata in atmosfera si vaporii de refrigerant trebuie transformati (condensati) in lichid. Pentru ca acest lucru sa fie posibil, refrigerantul din instalatia de AC trebuie sa circule permanent prin circuit.
Când AC este în funcţiune refrigerantul este permanent circulat , trecând prin următoarele etape:
Când AC este în funcţiune refrigerantul este permanent circulat , trecând prin următoarele etape:
In trecut, credeam ca a avea AER CONDITIONAT in masina este un lux. Acum stiu, este o NECESITATE, adica mai pe romaneste spus nu mai este un moft.
Toti oamenii cu care am vorbit despre A/C remarcau acelasi lucru. Odata ce ai condus o masina cu A/C nu iti mai doresti sa conduci una fara.
Numarul masinilor a crescut, traficul s-a inrautatit, oameni petrec tot mai mult timp in masina. Temperaturile au crescut de la an la an,semnalandu-se in ultimii ani foate multe probleme in trafic.
Aerul-conditionat asigura in multe sensuri un climat optim pentru sofer si pasageri. Pe langa efectul de racire, A/C filtreaza si curata aerul , scazand si umiditatea. Aceasta inseamna ca tu respiri un aer mai curat fara poluare si particule nocive din aer. O veste buna pentru persoanele alergice!
Importanta folosirii A/C pe timp de iarna.
Pe timpul iernii poti avea o un habitaclu uscat fara umiditate si geamuri aburite ( pentru dezghetare vezi WEBASTO ).
Majoritatea oamenilor detin o masina de ceva timp si nu doresc sa ramana in pana. Atunci cand sunt folosite in mod frecvent si intretinute, masinile functioneaza mai bine ,sunt mai receptive si opereaza cu o mai mare economie de combustibil. Sistemul de aer-conditionat este foarte asemanator.
Folosirea sistemului A/C ofera beneficiul de a avea un aer curat si uscat in masina.
Starea buna de functionare este cel mai bine intretinuta prin utilizare.
Folosirea instalatiei A/C periodic permite lubrefierea garniturilor (oring-uri) ce asigura etanseitatea sistemului si a compresorului. Acest lucru are doua efecte negative:
Sunt componente in instalatia de A/C care functioneaza eficient numai daca bateria este in parametrii optimi de functionare. Se verifica daca temperatura si presiunea sunt la nivelul recomandat. In aceasta etapa se verifica cantitatea si calitatea refrigerantului aflat in sistem. Daca nu exista refrigerant, in instalatie exista o scurgere si se verifica etanseitatea sistemului.
Freonul este recuperat si cantarit.
Si anume:curelele de transmisie, furtunele si tevile, evaporatorul, filtru de polen, tubul de drenaj, condensatorul, sistemul electric.
In functie de ce se constata se recomanda clientului verificarea uleiului din instalatie si spalarea instalatiei, sau schimbarea filtrului dehidrator.
Instalatia de A/C trebuie vacuumata pentru a se elimina umezeala si aerul care poate avaria sistemul.
Sistemul se incarca cu refrigerant si uleiul cu vascozitatea recomandata de producator.