Ce acte și analize îți trebuie la angajare

Ai trecut cu bine de interviul de recrutare și urmează să fii angajat? Felicitări! Noi îți spunem ce acte trebuie să pregătești pentru dosarul de viitor salariat și ce analize medicale trebuie să faci pentru a putea fi declarat apt de muncă.

Ce acte sunt necesare la angajare?

Ca viitor angajat trebuie să le prezinți celor din departamentul Resurse Umane următoarele documente:

  • copie după cartea de identitate prin care se face dovada identității, cetățeniei tale și a domiciliului tău. Acest document este esențial, pentru  pe baza lui ți se va întocmi contractul individual de muncă, iar datele tale personale vor fi introduse în Registrul General de Evidență a Salariaților (REVISAL). Atenție! Cartea de identitate trebuie să fie valabilă (dacă a expirat cumva sau urmează să expire în curând, vezi aici cum o reînnoiești);
  • copii după diplome de absolvire (de studii liceale, postliceale, universitare, postuniversitare, doctorat, școli de arte și meserii etc.), certificate de participare la cursuri de instruire sau perfecţionare care să demonstreze calificările specifice domeniului de activitate în care urmează să lucrezi. De exemplu, există funcții pe care, conform legii, nu le poți ocupa decât dacă ai absolvit studii superioare într-un anumit domeniu (cum e cazul medicilor, farmaciștilor, notarilor, psihologilor, arhitecților, experților contabili etc.), dar există și posturi unde este necesar doar un atestat care din care să reiasă că știi bine limba franceză, de exemplu.
  • adeverință de la fostul angajator în care să se menționeze numărul de zile lucrate și veniturile pe care le-ai realizat în ultimele 6 luni, precum și numărul de zile de concediu medical de care ai beneficiat în ultimele 12 luni (va fi de folos dacă vei a avea nevoie de concediu medical în primele 6 luni la noul loc de muncă);
  • copii după acte de stare civilă (certificat naștere, căsătorie, hotărâre sau certificat de divorț, acte de stare civilă ale persoanelor aflate în întreținerea ta);
  • extras de cont, pentru ca angajatorul să-ți vireze lunar banii munciți pe card;

  • certificat medical eliberat de un medic autorizat (de medicina muncii) care să ateste că ești apt din punct de vedere fizic și psihic pentru a lucra în condițiile specifice postului pe care urmează să-l ocupi. Atenție! Examenul medical la angajare este obligatoriu. Fără el, contractul individual de muncă e nul. Să vedem...

 

Care sunt analizele medicale pe care trebuie să  le faci la angajare?

 

  • anamneza generală: medicul te întreabă despre trecutul tău profesional (ce meserii ai mai avut, dacă ai fost expus unor riscuri profesionale și, dacă da, pe ce perioadă);
  • anamneza medicală: aici trebuie să-i spui medicului de medicina muncii dacă suferi sau ai suferit în trecut de anumite afecțiuni și dacă ai antecendente de boli în familie;
  • examenul clinic general: ți se verifică tensiunea arterială, pulsul, ți se ascultă inima și plămânii cu stetoscopul;
  • examenul medicale clinic: ți se face consult oftalmologic și ORL;
  • examenul medical paraclinic care constă în analize medicale  amănunțite (ex. analize de laborator,  EKG, audiogramă, spirometrie, radiografie pulmonară).

Analizele medicale la angajare se fac în funcție de domeniul de activitate în care urmează să lucrezi, dar și în cazul în care există un risc profesional la viitorul loc de muncă. De exemplu:

  1. personalul din sectorul alimentației, unde se vine în contact cu produse neambalate, trebuie să facă examen clinic general, examen coproparazitologic, examen coprobacteriologic;
  2. agenții de pază trebuie să facă examen clinic general, electrocardiogramă, audiogramă, testarea acuităţii vizuale, analize de laborator (glicemie);
  3. personalul din industria farmaceutică trebuie să facă un examen clinic general, spirometrie, Ag HBs sau Ac anti HBs, Ac anti HCV, Ac anti HIV 1,2, examen coproparazitologic, examen coprobacteriologic;
  4. angajații din domeniul instalațiilor centrale de aprovizionare cu apă potabilă trebuie să facă un examen clinic general, examen coprobacteriologic, examen coproparazitologic;
  5. personalul din saloanele de înfrumusețare/ masaj  trebuie să facă examen clinic general, AgHBs, anticorpi HCV, HIV;
  6. angajaților care fac curățenie în unități de cazare le trebuie examen clinic general, spirometrie, examen coproparazitologic;
  7. bonele, îngrijitorii trebuie să facă examen clinic general, teste care depistează hepatita, Ac anti HIV 1,2, examen coproparazitologic, examen coprobacteriologic (pentru personalul care vine în contact cu alimentele), examen psihologic, examen psihiatric pentru cei care îngrijesc persoane cu dizabilități (la cererea medicul de medicina muncii); 
  8. personalul medical trebuie să facă examen clinic general, examen psihiatric, teste de hepatită, test pentru depistarea virusului HIV (la cererea medicul de medicina muncii);
  9. personalului didactic trebuie să facă examen clinic general, examen psihiatric (la cererea medicului de medicina muncii), examen coproparazitologic (educatorii);
  10. șoferii trebuie să facă examen clinic general, EKG, examen psihologic, audiogramă, examen oftalmologic, glicemie;
  11. electricienii trebuie să facă examen clinic general, electrocardiogramă, audiogramă, analize de laborator (glicemie);
  12. personalul expus agenților chimici trebuie să facă examen clinic general, creatinină, gamaGT, hemoleucogramă, TGO, TGP (transaminazele);
  13. personalul de pe turele de noapte trebuie să facă examen clinic general, electrocardiogramă, analize de laborator (glicemie).

! Costurile pentru examinarea medicală obligatorie la angajare trebuie acoperite integral de către angajator.

undefined

În urma analizelor, medicul de medicina muncii va stabili dacă eşti sau nu apt din punct de vedere medical pentru jobul respectiv. Pe fișa medicală acesta trebuie să treacă apt, apt condiționat (în acest caz medicul trebuie să-ți facă recomandări pe tu care trebuie să le respecți), inapt temporar (caz în care nu poți lucra pe postul respectiv până nu te faci bine) sau inapt (adică ai incapacitate permanentă de a lucra pe postul respectiv).

Documente suplimentare care ți se pot cere la angajare

  • certificatul de cazier judiciar (în original) care se eliberează de către Poliție și care arată dacă ai avut sau nu probleme cu legea. Teoretic, este obligatoriu să-l prezinți doar când urmează să ocupi un post de avocat sau consilier juridic, gestionar, agent de pază/ bodyguard, funcționar public, medic, stomatolog ori farmacist. Practic, acesta ți se cam cere peste tot acum, chiar și dacă vrei să lucrezi ca agent de curățenie. 

  • dacă urmează lucrezi cu copii, persoane în vârstă, persoane cu dizabilităţi sau alte categorii de persoane vulnerabile, e obligatoriu să aduci tot de la Poliție un certificat de integritate comportamentală din care să reiasă că nu ai săvârşit fapte de natură sexuală, de exploatare a unor persoane sau asupra minorilor;

  • o copie a livretului militar, dacă ești recrut sau rezervist;

  • o copie dupa permisul de conducere/ atestatul de transport persoane, după caz;

  • e posibil să ți se ceară și o notă de lichidare de la fostul angajator din care să reiasă că nu mai ai nicio datorie față de acesta (carevasazică ai finalizat toate obligațiile contractuale anterioare și ai predat toate bunurile și/sau documentele fostei companii). De asemenea, noul angajator îți poate solicita recomandări de la locurile de muncă anterioare (ori de la unitatea de învățământ absolvită dacă te angajezi pentru prima oară).

  • dacă ești minor cu vârsta între 15 și 16 ani și vrei să lucrezi, îți trebuie acordul scris al părinţilor sau al reprezentanţilor legali (se încheie rapid la un notar public);

  • dacă ești o persoană cu dizabilități, trebuie să prezinți viitorului angajator și o copie după certificatul de handicap, o adeverință medicală în care să se menționeze nivelul sau gradul handicapului și un referat medical cu detalii despre condiția ta medicală;

  • dacă ai beneficiat de ajutor de șomaj sau ai fost înregistrat la Agenția Județeană pentru Ocuparea Forței de Muncă, ți se va solicita repartiția AJOFM.

  • dacă urmează să te angajezi ca funcționar public, trebuie  depui la dosar o declarație pe proprie răspundere privind conflictul de interese și una potrivit căreia nu ai făcut poliție politică.

Documentele de mai sus vor fi păstrate de angajator în dosarul de tău personal alături de contractul individual de muncă pe care îți recomandăm să-l citești cu atenție înainte de a-l semna, căci poate conține capcane, și înregistrat în REVISAL până cel târziu în ziua anterioară începerii activității.

Ce se întâmplă cu actele tale dacă firma se închide?

Conform art. 18 alin. (1) din Legea Arhivelor Naționale nr. 16/1996, în cazul în care firma la care ești angajat dă faliment, documentele tale din dosarul de salariat vor fi prelute de Arhivele Naționale sau de serviciile județene/Serviciul Municipiului București ale/al Arhivelor Naționale.

Foto: Freepik

16 vizualizari Autor Raluca Cincu 23.12.2024
Distribuie articolul
Reproducerea partiala sau integrala a informatiilor sau imaginilor prezentate in acest articol, fara acordul scris al SC Anuntul Telefonic SRL, constituie incalcarea drepturilor de autor detinute de SC Anuntul Telefonic SRL, urmand a se raspunde pentru daunele provocate conform legilor romanesti aflate in vigoare.