Influencerul - o meserie de viitor?

Ce înseamnă să fii influencer * Ce trebuie să faci pentru a deveni influencer * Cât se câștigă în meseria de influencer

Au venit pe lume după 1995 și li se spune „Z". Fiind prima generație după apariția Internetului, au o familiaritate incredibilă cu tehnologia și gadgeturile (s-au născut cu smartphone-ul și tableta-n brațe, cum se zice). În același timp, sunt tinerii care vin cu o nouă abordare despre viață și muncă. 

„Au nevoie de echilibru între viața personală și profesională, iar acest echilibru nu se datorează neapărat faptului că îi așteaptă copiii acasă, ci pur și simplu că dincolo de job există viață, au prieteni, sunt dedicați rețelelor sociale, încearcă locuri noi de agrement și de petrecere a timpului liber", spune Leonard Rizou, HR Expert (leoHR)

Suntem tentați să credem că pe tinerii din Generația Z (Digitalii) îi interesează munca puțină și banii mulți. Să fim serioși, oare doar pe ei? Să nu uităm că și despre Generația Y (Millenials) s-au spus vrute și nevrute: că cei cu blugii rupți nu au maturitatea să facă față provocărilor, de exemplu. Eh, uite că au făcut față, căci tocmai am trecut printr-un context tulbure global, iar abilitățile de care ei au dat dovadă au fost exact ce a avut nevoie piața muncii: change management, flexibilitate, gândire critică, creativitate. Eu cred că vor face față și digitalii.

Domeniile de activitate preferate de Zeți sunt diverse. Nu-i atrag acele companii care au volume mari, în care se depune activitate fizică pentru volume, producție, eficiență, target (intensive labour mai pe scurt). Sunt atrași, în schimb, de mediile digitale, de activități care sunt ajutate de tehnică și tehnologii. Deseori își doresc să sară etapele de entry level atât ca nivel profesional, dar și ca nivel salarial", a adăugat specialistul în HR.

Din păcate, se simte lipsa educației și a consilierii în carieră în sistemul de învățământ, astfel că „viitorul țării" nu prea știe ce i se potrivește. Unde-și găsesc tinerii modelele? Pe Internet, că doar le e cel mai la îndemână. Iată, astfel, cum tot mai mulți sunt atrași de influencerii din online și visează și ei la acest job.

undefined

Ce presupune mai exact jobul de influencer?

„În primul rând, este musai să definim ce înseamnă influencer. Altfel am fi în majoră confuzie", spune Cristian China-Birta (alias Chinezu), expert în marketing digital și autorul cărțiii „Ce ne facem, dom’le, cu influencerii ăștia?”.

„Definiția este una de business: influencerul este acea resursă digitală care, în baza unui contract, a unui brief și a unei plăți, poate livra beneficii pentru un brand. Este foarte important acest aspect... bănesc al chestiunii. Căci nu există influenceri care să se chinuie să creeze conținut constant și pe durată lungă doar că sunt buni ei la suflet. 

Jobul de influencer presupune în primul rând să creezi conținut potrivit pentru comunitatea ta (de ce ai face un filmuleț despre un cămin de bătrâni dacă fanii tăi au până în 18 ani?), să gestionezi comunitatea (cu cât e mai mare, cu atât e mai greu să răspunzi la comentarii, mesaje sau să ștergi înjurături) și, nu în ultimul rând, să ții legătura cu agenții și cu branduri (de unde vine banul, ca să fie clară treaba)."

E ușor să ajungi influencer?

Trebuie spus din capul locului că nu ai cum să te trezești dimineața, să te uiți în zare și să zici: „- Oameni buni, de azi sunt influencer!".

Cristian China-Birta spune că tinerii văd doar rezultatul final: cutare are 1 milion de fani și se distrează pe internet făcând o groază de bani. Ei nu văd și munca multă din spatele sucesului. Și atunci trag concluzia greșită: hai că pot și ei, că nu pare greu. Ba da, e greu și durează.

În digital, totul se întâmplă repede doar dacă ești consumator de conținut, că îți trebuie doar câteva minute să vezi un clip sau să citești un articol, nu?

Ei bine, pentru a deveni un creator de conținut de succes, va trebui să depui o muncă grea de cel puțin un an pentru a-ți crește comunitatea și pentru a începe ai rezultate reale - adică atragi atenția brandurilor. Depinde de domeniul ales (fashion, beauty, travel, life style, cooking, parenting etc.), de concurență (cu cât domeniul e mai simplu, mai accesibil, cu atât concurența e mai mare) și de cum te prezinți publicului. 

„Statistic vorbind, dacă ar fi să aplicăm definiția mea (aia cu ești influencer dacă și faci bani), mai puțin de 1 la 80.000 ajung în această postură. Asta în vreme ce unul din cinci tineri vrea să devină influencer. Calculul comparativ este simplu referitor la ce șanse au cu adevărat", explică expertul în marketing digital.

De ce e nevoie pentru deveni influencer?

Nu e chiar o rețetă magică, însă iată câteva ingrediente:

# Cunoștinte tehnice. De exemplu, ca blogger ar trebui să înveți optimizare SEO, dar și WordPress. Pentru clipuri, trebuie să înveți editare video. În plus, mai trebuie să cunoști și domenii precum Community management și Internet marketing, ca să îți promovezi ca lumea munca. Deci absolvirea unor cursuri digitale este un must, cum zice englezu'. La Universitatea „Dunărea de Jos” din Galați au început deja cursurile de blogger, vlogger si influencer organizate prin Departamentul de formare continuă şi transfer tehnologic. De asemenea, este importantă și cunoașterea unei limbi de circulație internațională.

# Spirit de antreprenor. Cristian China-Birta spune că atunci când ajungi la un anumit nivel (de fani, de business, de bani) este musai să intri într-un mindset antreprenorial.

Nu trebuie doar să te gândești la tine ca la o firmă, ci trebuie să ai și o formă juridică pentru a încheia contracte și pentru a plăti dările la stat, deoarece „dacă nu plătești taxe, ești evazionist. Punct. Indiferent că ești influencer sau crăpător de lemne în poiată". La început e ok să lucrezi pe drepturi de autor (când nu ai multe contracte repetitive), dar ulterior trebuie neapărat să-ți faci un PFA sau un SRL, ca să poți lucra cu brandurile (care au nevoie de contracte, facturi, chitanțe) și... ca să nu ai belele cu Fiscul. „Asta apropo de recentele investigații făcute de ANAF în cazul unor influenceri. Pe care i-au prins tocmai pentru că aceștia nu au gândit antreprenorial".

#Platformă potrivită și conținut relevant. Trebuie să identifici platforma care se potrivește cel mai bine nișei alese de tine. Dacă te ocupi de cooking, de exemplu, poți publica munca ta pe Instagram sau TikTok, dar nu și pe LinkedIn. Cred că cea mai importantă abilitate este aceea de a înțelege ce fel de conținut trebuie să faci pentru comunitatea ta. Spre exemplu, unii influenceri celebri pe Facebook au intrat pe TikTok, că era în trend. Doar că au copiat ce făceau pe Facebook și au pus așa pe TikTok. Nu a mers deloc, pentru că nu au înțeles ce dorințe are publicul de pe TikTok", explică expertul.

# Consecvență. Frecvența cu care publici materiale originale și de calitate pe o platformă Social Media îți va crește comunitatea, vizibilitatea în online și, automat, va aduce și brandurile la tine. 

# Creativitate. Pe asta o ai sau n-o ai, ca și carisma. Dacă o ai, experții în marketing chiar te încurajează să modifici și să îmbunătățești brieful primit de la companii pentru a-i aduce plus valoare (dacă și clienții sunt de acord, desigur). 

# Autenticitate. E în regulă să urmărești alți influenceri, să înveți de la ei, dar evită să-i imiți, deoarece acest lucru poate dăuna credibilității tale.

# Onestitate (transparență). Dacă un brand te contactează și te plătește pentru o campanie, ar trebui să dezvălui acest lucru, adică să menționezi paid partnership" (parteneriat plătit) sau sponsored" (sponsorizat). În UE nu există o legislație unică, menită să-i oblige pe influenceri să marcheze publicitatea. Dacă în Germania, de exemplu, legea spune că influencerii care primesc bani sau bunuri în schimbul promovării unor produse trebuie să menționeze asta în postări, la noi încă se mai merge pe burtă. Însă publicul român, fie că vorbim despre adolescenți sau de de tinerii adulți, înțelege felul în care funcționează publicitatea prin intermediul influencerilor și apreciază transparența.

# Etică. Internetul nu uită și nu iartă, iar brandurile sunt foarte atente acum cu cine se asociază, ce trecut au viitorii influenceri. Așa că, dacă ai fost cuminte până acum și nu te-ai implicat nici în scandaluri în Social Media, să-ți țină Dumnezeu obiceiul. 

Cât se câștigă în jobul de influencer?

Atunci când întrebarea este complexă, răspunsul începe cu „depinde”. Depinde de tipul influencerului (aici vorbim de nano-influenceri, cu până la 10.000 de urmăritori pe una dintre platforme, de micro-influenceri, cu până la 100.000 de urmăritori, de macro-infuenceri cu până la 1 milion de urmăritori și de mega-influenceri, cei care depășesc nivelul de 1 milion de urmăritori - clasificare conform Campbell și Farrell, 2020), depinde de nișă, de rețeaua socială pe care își desfășoară el activitatea etc.

„Câștigul influencerilor se măsoară în mulți parametri. Există o piramidă a beneficiilor în care regăsim brandul personal. Că de aia sunt invitați mulți influenceri la televiziuni, să zicem. Sau primirea de produse ca să zică ceva despre ele pe Internet. Sau excursii. Și, desigur, bănuțul. Aceste beneficii pot ajunge la zeci de mii de Euro pe lună. Dar sunt și cei care fac câte 100 de Euro de câteva ori pe an", transmite Cristian China-Birta.

Până la urmă, este influencerul o meserie de viitor?

Din 28.11.2022 clasificarea ocupațiilor din România (COR) s-a completat cu 11 noi ocupații, printre care se află și cea de creator de conținut online (cod COR 343526).

„Dincolo de aspectul juridic (care, iată, este din ce în ce mai important), eu estimez că există în România undeva la 5.000 de persoane care, pe baza definiției mele, ar putea intra în categoria de influencer. Iar numărul acesta este mai mare decât numărul total al oamenilor care au alte meserii deja recunoscute oficial. Deci da, este o posibilă meserie în viitor", a concluzionat expertul.

16.577 vizualizari Autor Raluca Cincu 17.11.2022
Distribuie articolul
Reproducerea partiala sau integrala a informatiilor sau imaginilor prezentate in acest articol, fara acordul scris al SC Anuntul Telefonic SRL, constituie incalcarea drepturilor de autor detinute de SC Anuntul Telefonic SRL, urmand a se raspunde pentru daunele provocate conform legilor romanesti aflate in vigoare.